Pokud studujete kombinované studium, pracujete a máte třeba i děti, bývá to náročná situace. Většinou jste přepracovaná a máte toho plné zuby. Psaní diplomky s kvalitativním výzkumem není za těchto podmínek úplně jednoduché. Proto si přečtěte tento článek, napsala jsem ho právě pro vás! Bude se vám hodit, pokud o kvalitativním výzkumu uvažujete nebo začínáte diplomovou práci tvořit. V článku píšu, co určitě nedělat, protože to není dobrá cesta, po které jít. Riziko této cesty je, že se vám práce rozsype těsně před koncem. A odhaluji, který přístup naopak cestou je a jak dobře vykročit. Na této cestě vás čeká desetina práce s desetinásobně kvalitnějšími výsledky. Nezaseknete se měsíc před koncem. V článku vycházím ze své praxe a z vašich nejčastějších dotazů.

Číst dál...

V praxi se někdy setkávám s tím, že výzkum se v podstatě rovná čísla, dotazník a „koláčový graf“. To vede k tomu, že volíme právě tento typ výzkumu, i když našim účelům by se lépe hodil výzkum kvalitativní: porozumění za pomocí slov a vnímání a pochopení toho, co potřebujeme znát. A někdy je to přesně naopak. Držíme se zuby-nehty kvalitativního výzkumu a trváme na to, že budeme dělat rozhovory.  Někdy mi klienti říkají: „V kvantitativním výzkumu se trochu orientuji, v kvalitativním vůbec. Potřebuji do toho uvést.“ Jak se v tom vyznat; co se stane, když místo rozhovoru uděláme dotazník a jak si dobře vybrat, o tom je tento článek.

Číst dál...

Pracuji na zakázce zpracování dat. Je to dílčí zakázka a nepodílela jsem se na tvorbě otázek. Právě při zpracovávání dat vycházejí na povrch nedostatky, které vznikly při tvorbě otázek. Je to moment, kdy se na mně klienti obracejí zklamaní: odpovědi se vůbec netýkají toho, co potřebovali zjistit! V tomto článku popíšu 3 z chyb při tvorbě otázek do dotazníku, které se objeví často až při zpracování dat. Je fajn o nich vědět, můžete se tak vyhnout rozčarování z výsledku vašeho průzkumu.

Číst dál...

Ve spoustě informací je lehké se utopit. Zdá se nám, že informací je moc a všechno je hodně složité. Někdy to vede k tomu, že to radši vzdáme než se s tím trápit. Právě u výzkumu se setkáváme se spoustou informací, ve kterých je možné zabloudit. Ptala jsem se: jak nejlépe pomoci klientům se zorientovat v záplavě informací, lépe vnímat souvislosti, neztratit pověstnou nit? Odpověď: tady pomohou myšlenkové mapy. Můžeme si nakreslit to, v čem se nemůžete vyznat. 

Číst dál...

V září 2017 předala Grantová agentura České republiky ceny za nejlepší výzkum. V reportáži byl několikrát zmiňován pojem přínos výzkumu. Na přínos se mě někdy ptají klientky a tak tento článek bude o přínosu zkoumání. Přínos zkoumání je totiž důležitý i pro nás, v našich podmínkách, ať už řešíme náš marketingový výzkum vlastními silami nebo píšeme po nocích vysokoškolskou práci.

Číst dál...

Reference

Paní Petra mi byla konzultantkou při realizaci kvalitativního výzkumu. Tento typ výzkumu je sám o sobě náročný a mohu konstatovat, že paní Petra dané problematice rozumí a je tak schopna poskytnout kvalifikovanou pomoc. Pokud potřebujete konzultanta (nejen) v oblasti metodologie, mohu paní magistru vřele doporučit.

Mgr. Magdaléna Hulová - sociální pracovnice a lektorka

 


Paní Fejtková se velmi rychle zorientovala v mém výzkumném problému a poskytla mi cenné rady a připomínky k realizaci vysokoškolské studie. Vždy zodpověděla všechny mé dotazy jasně a srozumitelně.  

Mgr. Renáta Matušů