Rozhovory s klienty, emaily od zákazníků, poznámky v diářích, fotografie z deníků – co mají společného? Jsou to kvalitativní data a potřebujeme je všude tam, kde potřebujeme něčemu nebo někomu porozumět, pochopit nějaké téma, situaci, určité chování. Práce s kvalitativními daty umožňuje například pochopit naše klienty a reagovat na jejich potřeby v našich službách pro ně, s kvalitativními daty pracujeme při zpracování akademické práce humanitního oboru. Kvalitativní data používají také všichni ti, kteří milují své diáře a deníky a cíleně je používají. Jaké mají kvalitativní data podoby a jak sbírat tyto data – o tom je tento článek.

Číst dál...

Říká se, že dobrá otázka je poloviční odpověď. Dobrá a špatná otázka jsou pojmy, které by vydaly na samostatné skripta. Potkávám se při konzultacích, ale ještě i s něčím jiným. Potkávám se situací, kdy leží data, jsou už hodně zanalyzovaná a objeví se nápad: změním otázky. V tomto článku vám napíšu, proč je tak důležité, otázky nechat být v okamžiku, kdy začínáte kódovat. Už je nijak neměnit. V článku se dozvíte důležité pravidlo pro úspěšné kódování kvalitativních dat.

Číst dál...

Pokud studujete kombinované studium, pracujete a máte třeba i děti, bývá to náročná situace. Většinou jste přepracovaná a máte toho plné zuby. Psaní diplomky s kvalitativním výzkumem není za těchto podmínek úplně jednoduché. Proto si přečtěte tento článek, napsala jsem ho právě pro vás! Bude se vám hodit, pokud o kvalitativním výzkumu uvažujete nebo začínáte diplomovou práci tvořit. V článku píšu, co určitě nedělat, protože to není dobrá cesta, po které jít. Riziko této cesty je, že se vám práce rozsype těsně před koncem. A odhaluji, který přístup naopak cestou je a jak dobře vykročit. Na této cestě vás čeká desetina práce s desetinásobně kvalitnějšími výsledky. Nezaseknete se měsíc před koncem. V článku vycházím ze své praxe a z vašich nejčastějších dotazů.

Číst dál...

V praxi se někdy setkávám s tím, že výzkum se v podstatě rovná čísla, dotazník a „koláčový graf“. To vede k tomu, že volíme právě tento typ výzkumu, i když našim účelům by se lépe hodil výzkum kvalitativní: porozumění za pomocí slov a vnímání a pochopení toho, co potřebujeme znát. A někdy je to přesně naopak. Držíme se zuby-nehty kvalitativního výzkumu a trváme na to, že budeme dělat rozhovory.  Někdy mi klienti říkají: „V kvantitativním výzkumu se trochu orientuji, v kvalitativním vůbec. Potřebuji do toho uvést.“ Jak se v tom vyznat; co se stane, když místo rozhovoru uděláme dotazník a jak si dobře vybrat, o tom je tento článek.

Číst dál...

Pracuji na zakázce zpracování dat. Je to dílčí zakázka a nepodílela jsem se na tvorbě otázek. Právě při zpracovávání dat vycházejí na povrch nedostatky, které vznikly při tvorbě otázek. Je to moment, kdy se na mně klienti obracejí zklamaní: odpovědi se vůbec netýkají toho, co potřebovali zjistit! V tomto článku popíšu 3 z chyb při tvorbě otázek do dotazníku, které se objeví často až při zpracování dat. Je fajn o nich vědět, můžete se tak vyhnout rozčarování z výsledku vašeho průzkumu.

Číst dál...

Reference

Paní Petra mi byla konzultantkou při realizaci kvalitativního výzkumu. Tento typ výzkumu je sám o sobě náročný a mohu konstatovat, že paní Petra dané problematice rozumí a je tak schopna poskytnout kvalifikovanou pomoc. Pokud potřebujete konzultanta (nejen) v oblasti metodologie, mohu paní magistru vřele doporučit.

Mgr. Magdaléna Hulová - sociální pracovnice a lektorka

 


Paní Fejtková se velmi rychle zorientovala v mém výzkumném problému a poskytla mi cenné rady a připomínky k realizaci vysokoškolské studie. Vždy zodpověděla všechny mé dotazy jasně a srozumitelně.  

Mgr. Renáta Matušů