Tento článek reaguje na množství emailů, kdy potřebujete pomoci s kódováním a zároveň potřebujete práci odevzdat do 3 dnů, jednoho týdne, čtrnácti dnů. Čas nás tlačí všechny, ale u kódování právě není dost dobře možné dostat výsledky do tří dnů nebo čtrnácti dnů. Protože se situace opakuje velmi často a vaše potíže jsou podobné, rozhodla jsem se, že o tom napíšu článek. V tomto článku najdete odpovědi na tyto otázky: Kolik času potřebujete na kódování kvalitativních dat? Co se mi osvědčilo? Co je vlastně cílem analýzy kvalitativních dat? Víte o všech krocích, které musíte udělat než dostanete kapitolu "Výsledky"? A jaký je rozdíl mezi kapitolou "Výsledky" a kapitolou "Diskuze"? 

Číst dál...

Mé klientky přečetly spoustu odborné literatury ke kódování a říkají: „Pro samé odborné termíny tomu vůbec nerozumím, potřebuji, aby mi to řekl někdo normálně tak, abych to pochopila“. Některé potíže s kódováním dat jsou chronické, bolí a táhnou se. V tomto článku popisuji 3 důležité věci, které jsem se naučila o kódování a které byste měli vědět, než se do kódování pustíte.

Číst dál...

Bylo, nebylo. Jdu cestou a ve své výzkumnické brašně (mimo knih :-)) nesu znalost metodologie výzkumu, zabalenou a pečlivě hýčkanou od dob studia na Fakultě sociálních studií. A v další přihrádce mé výzkumnické brašny mám praktické zkušenosti s realizací výzkumu, které jsem si tam přibalila v mém někdejším zaměstnání. Jdu a na konci roku 2015 jsem je potkala: samovýzkumníky. Jsou to ti, kteří stojí před úkolem zvládnout výzkum vlastními silami. Jejich situace není lehká, požadavek udělat výzkum na ně padl v rámci jejich studia, práce, podnikání. Lopotí se, jsou unavení, (někdy i sípají) a velmi často potřebují pomoct a já ze svého své brašny vytahuji to, co zrovna potřebují. Teď po třech letech znám tyto situace více než dobře. V tomto článku vás seznámím s nelehkým údělem samovýzkumníka a s tím, co potřebuje.

Číst dál...

Rozhovory s klienty, emaily od zákazníků, poznámky v diářích, fotografie z deníků – co mají společného? Jsou to kvalitativní data a potřebujeme je všude tam, kde potřebujeme něčemu nebo někomu porozumět, pochopit nějaké téma, situaci, určité chování. Práce s kvalitativními daty umožňuje například pochopit naše klienty a reagovat na jejich potřeby v našich službách pro ně, s kvalitativními daty pracujeme při zpracování akademické práce humanitního oboru. Kvalitativní data používají také všichni ti, kteří milují své diáře a deníky a cíleně je používají. Jaké mají kvalitativní data podoby a jak sbírat tyto data – o tom je tento článek.

Číst dál...

Říká se, že dobrá otázka je poloviční odpověď. Dobrá a špatná otázka jsou pojmy, které by vydaly na samostatné skripta. Potkávám se při konzultacích, ale ještě i s něčím jiným. Potkávám se situací, kdy leží data, jsou už hodně zanalyzovaná a objeví se nápad: změním otázky. V tomto článku vám napíšu, proč je tak důležité, otázky nechat být v okamžiku, kdy začínáte kódovat. Už je nijak neměnit. V článku se dozvíte důležité pravidlo pro úspěšné kódování kvalitativních dat.

Číst dál...

Pokud studujete kombinované studium, pracujete a máte třeba i děti, bývá to náročná situace. Většinou jste přepracovaná a máte toho plné zuby. Psaní diplomky s kvalitativním výzkumem není za těchto podmínek úplně jednoduché. Proto si přečtěte tento článek, napsala jsem ho právě pro vás! Bude se vám hodit, pokud o kvalitativním výzkumu uvažujete nebo začínáte diplomovou práci tvořit. V článku píšu, co určitě nedělat, protože to není dobrá cesta, po které jít. Riziko této cesty je, že se vám práce rozsype těsně před koncem. A odhaluji, který přístup naopak cestou je a jak dobře vykročit. Na této cestě vás čeká desetina práce s desetinásobně kvalitnějšími výsledky. Nezaseknete se měsíc před koncem. V článku vycházím ze své praxe a z vašich nejčastějších dotazů.

Číst dál...

Reference

Paní Petra mi byla konzultantkou při realizaci kvalitativního výzkumu. Tento typ výzkumu je sám o sobě náročný a mohu konstatovat, že paní Petra dané problematice rozumí a je tak schopna poskytnout kvalifikovanou pomoc. Pokud potřebujete konzultanta (nejen) v oblasti metodologie, mohu paní magistru vřele doporučit.

Mgr. Magdaléna Hulová - sociální pracovnice a lektorka

 


Paní Fejtková se velmi rychle zorientovala v mém výzkumném problému a poskytla mi cenné rady a připomínky k realizaci vysokoškolské studie. Vždy zodpověděla všechny mé dotazy jasně a srozumitelně.  

Mgr. Renáta Matušů