V září 2017 předala Grantová agentura České republiky ceny za nejlepší výzkum. V reportáži byl několikrát zmiňován pojem přínos výzkumu. Na přínos se mě někdy ptají klientky a tak tento článek bude o přínosu zkoumání. Přínos zkoumání je totiž důležitý i pro nás, v našich podmínkách, ať už řešíme náš marketingový výzkum vlastními silami nebo píšeme po nocích vysokoškolskou práci.
Než se pustíme do zkoumání, měli bychom znát přínos našeho zkoumání. Ptejme se: K čemu je vlastně dobré to, co zkoumáme? Co přinese náš výzkum ostatním, co přinese nám?
Přínos výzkumného šetření:
"Optická firma se stovkou provozoven si například může přát zjistit, kolik z jejích zákazníků má modré oči. Získání takové informace samozřejmě není technické obtížné. Vzniká však oprávněná otázka, co s touto informací dělat.
Optici v jednotlivých provozovnách mohou tento čas pravděpodobně využít k užitečnější práci nebo k tomu, aby se ptali na užitečnější otázky, které mohou poskytnout důležité poznatky pro přijetí okamžitých opatření."
Náš výzkum by měl mít potenciál přinést nové poznatky. Poznatky, které budou užitečné - pro ostatní, pro obor kterému se věnujeme, pro nás.
Vědomí přínosu má obrovský smysl i pro nás samotné. Když víme, k čemu je vlastně dobré to, co zkoumáme - tak nás to motivuje, vede, lépe se nám zkoumá.
Mimo jiné to pomáhá taky překonat okamžiky, kdy máme všeho plné zuby a nejradši bychom, s diplomkou, bakalářkou, rigorózní prací anebo poznáváním přání našich zákazníků, praštili nejradši do kouta :-).
_______________________________
Citát je použit z: MAJARO, Simon. Základy marketingu. Edited by Stanislav Jurnečka. 1. vyd. Praha: Grada, 1996. 308 s. ISBN 8071692972.
Photo by Manu Camargo on Unsplash