Jak začít nový projekt? Rešerší! Pouštíme se do nových věcí, do nových projektů. Teď nerozlišuji, jestli akademických, podnikatelských nebo si tvoříme web. Rešerše vnímám jako velmi užitečného (ale ne vždy doceněného) pomocníka. Umožňují se rychle zorientovat, mít přehled, vnímat více souvislostí. Začínat tam, kde ostatní skončili a nevymýšlet znovu kolo. Co rešerše je? Kdy je potřeba si udělat? Odpovědi v tomto článku. Máme nějaký obecný nápad, který chceme rozvíjet. Hrozně, hrozně rády bychom se na to vrhly a prostě to začaly řešit.
Jenže fakt doporučuji zpomalit a udělat rešerši. Moje milované klientky rešerše moc nedělají, nikdo je v tom nepodpořil, nemají informace, že by něco takového měly udělat, a taky nemají čas. V tomhle článku vám dám informace, proč začít rešerší, jaký to má smysl, a podpořím vás v jejím udělání. A mrkneme na to, jak na to, aby vám to nezabralo hromadu času.
Co je rešerše?
Obecně je rešerše souhrn informací na dané téma To umožní během velmi krátké doby se seznámit s širokým záběrem poznatků z dané oblasti. Rešerši je dobré si udělat v okamžiku, kdy nás napadne myšlenka, že se pustíme do nějakého výzkumu. Už to s osvětou za rešeršemi chtělo vzdát. Ovšem objevila jsem knihu Amy Portefield: Čas na výpověď. Manuál online podnikání pro ženy. (pozor! Je to pro vás, i když jste zaměstnaná. Rešerše je dobrý nápad vždycky, když chcete začít něco nového. O výpovědi to vůbec není. Jen jsem konečně našla zdroj, co si otevřeně myslí to o rešerších to, co já.) Rešerše vám dává ten nejlepší start. Bez ní nevíte, jestli se váš projekt neztrácí ve vzduchoprázdnu. Potřebujete o svém novém projektu hodně vědět – co o něm říkají ostatní? Co se už osvědčilo, a naopak, co selhalo? Pokud neprovedete rešerši, můžete zjistit, že jdete slepou uličkou. A to je to, co nechcete.
Rešerše vám dává ten nejlepší start. Bez ní nevíte, jestli se váš projekt neztrácí ve vzduchoprázdnu.
Co to vlastně ta rešerše je?
Rešerše je v podstatě souhrn informací na dané téma. Pomůže ti rychle se zorientovat, zjistit, co už se o tématu ví, a vidět souvislosti, které bys jinak možná přehlédla. Místo toho, abys vymýšlela něco úplně od začátku, můžeš se podívat, co už bylo uděláno, co fungovalo a co naopak ne. Rešerše ti dá ten nejlepší start – bez ní vlastně nevíš, jestli tvůj projekt neskončí ve vzduchoprázdnu.
Proč je rešerše důležitá?
Mnohé moje klientky mi říkají, že nemají čas na rešerše. A taky mi občas říkají, že to vlastně není potřeba, že to zabere zbytečně čas. Ale věř mi, když si na začátku věnuješ pár minut tomu, abys zjistila, co už o tvém nápadu víš, ušetříš si spoustu problémů později.
Rešerše ti pomůže zjistit:
- Co se o tvém nápadu už říká.
- Co fungovalo, a co naopak selhalo.
- Jestli má tvůj projekt šanci na úspěch, nebo jestli se ti to celé rozpadne.
Bez rešerše je to jako jít na neznámé místo bez mapy. Tím, že zjistíš, co už o tématu víš, můžeš se vyhnout těm největším slepým uličkám.
Jak na to, aby to nezabralo věčnost?
Rešerše nemusí být něco, co ti zabere hodiny nebo týdny. Klidně to zvládneš za pár minut. Stačí se podívat na Google, prozkoumat, jaké knihy k tomu tématu už vyšly, nebo mrknout na recenze a podcasty. Rychlý přehled ti dáš i tím, že si zjistíš, co o tématu říkají lidé v komunitách.
Jak píše Amy Porterfield v knize Čas na výpověď: „Udělejte si bleskovou rešerši a zjistěte, jaké knihy k vašemu nápadu už vyšly. Které z nich mají nejlepší recenze? Co se na nich lidem líbí? Co o tématu říkají lidé na sociálních sítích? A co se diskutuje v komunitách?“
Pokud zjistíš, že je o tvém tématu spousta informací, je to skvělé znamení, že jdeš správným směrem. Když ale uvidíš, že je o něm málo nebo že je těžké se k těm informacím dostat, můžeš své téma posunout jinam nebo se zaměřit na konkrétní oblast. A to je přece lepší, než přijít na to, že jsi šla špatným směrem, až když máš projekt skoro hotový.
Co dělat, když zjistíš, že je málo informací?
Pokud zjistíš, že o tvém tématu není dostatek informací, nebo že jsou těžko dostupné, je to skvělé zjištění. Ukáže ti to, že bys možná měla téma upravit nebo ho lépe vymezit. Měla jsem jednu studentku, která dělala rešerši až v polovině své práce a zjistila, že k jejímu tématu není dost literatury. Místo aby se s tím trápila, mohla se už na začátku rozhodnout jinak.
Pokud zjistíš, že o tématu je spousta informací a že tě to baví, je to jasný signál, že jsi na správné cestě.
Jak se vyhnout zbytečným chybám
Pokud bys tvořila dotazník bez rešerše, můžeš narazit na problém – otázky budou totiž směřovat úplně mimo. Bez přehledu o předchozím výzkumu můžeš zapomenout na něco zásadního nebo tvoje otázky nebudou řešit to, co potřebuješ zjistit.
Jednou jsem pracovala se studentkou, která se vrhla do výzkumu bez rešerše. Až když byla v procesu zpracování dat, zjistila, že její výzkum bude těžko realizovatelný. Předchozí výzkumnice měly stejný problém – nedařilo se jim získat respondenty. Kdyby udělala rešerši na začátku, věděla by to dřív.
Závěr
Rešerše není ztráta času, naopak. Je to krok, který ti ušetří spoustu práce, nervů a hlavně ti pomůže rozjet projekt správným směrem. A nezapomeň: bez rešerše vlastně nemůžeš vědět, jestli je tvůj nápad opravdu životaschopný. Tak na to nezapomeň a dej si čas prozkoumat všechno, co o tématu víš!
Pingback: Jak být šťastná? Jak chytit štěstí za pačesy? Aneb "Projekt štěstí" Gretchen Rubin slaví 15 let! - Petra Fejtková