Jak začít nový projekt? Rešerší! Pouštíme se do nových věcí, do nových projektů. Teď nerozlišuji, jestli akademických, podnikatelských nebo si tvoříme web. Prostě máme nový projekt, nové téma. Já mám nový projekt Kvalitativní data & mapy empatie. Ze svého starého tématu jsem vyrostla a potřebuji ho rozšířit. Máme nějaký obecný nápad, který chceme rozvíjet. Hrozně, hrozně rády bychom se na to vrhly a prostě to začaly řešit.
Jenže fakt doporučuji zpomalit a udělat rešerši. Moje milované klientky rešerše moc nedělají, nikdo je v tom nepodpořil, nemají informace, že by něco takového měly udělat, a taky nemají čas. V tomhle článku vám dám informace, proč začít rešerší, jaký to má smysl, a podpořím vás v jejím udělání. A mrkneme na to, jak na to, aby vám to nezabralo hromadu času.
Proč začít rešerší?
Už to s osvětou za rešeršemi chtělo vzdát. Ovšem letos v létě jsem objevila knihu Amy Portefield: Čas na výpověd. Manuál online podnikání pro ženy. (pozor! Je to pro vás, i když jste zaměstnaná. Rešerše je dobrý nápad vždycky, když chcete začít něco nového. O výpovědi to vůbec není. Jen jsem konečně našla zdroj, co si otevřeně myslí to o rešerších to, co já.) Rešerše vám dává ten nejlepší start. Bez ní nevíte, jestli se váš projekt neztrácí ve vzduchoprázdnu. Potřebujete o svém novém projektu hodně vědět – co o něm říkají ostatní? Co se už osvědčilo, a naopak, co selhalo? Pokud neprovedete rešerši, můžete zjistit, že jdete slepou uličkou. A to je to, co nechcete.
Rešerše vám dává ten nejlepší start. Bez ní nevíte, jestli se váš projekt neztrácí ve vzduchoprázdnu. Potřebujete o svém novém projektu hodně vědět – co o něm říkají ostatní? Co se už osvědčilo, a naopak, co selhalo? Pokud neprovedete rešerši, můžete zjistit, že jdete slepou uličkou. A to je to, co nechcete.
Jaký má rešerše smysl?
Rešerše vám pomůže zjistit nejen to, co už se o vašem nápadu říká, ale také vám ukáže, jak se vám s ním pracuje. Baví vás to téma? Máte pocit, že na něm chcete pracovat dlouhodobě? Díky rešerši si uděláte jasno, jestli váš projekt stojí za to.
Konkrétní příklad: Když se vynechá rešerše
Neudělat rešerši je jako vstoupit do neznámého území bez mapy. Z vlastní zkušenosti vím, že je to chyba. Jedna z mých klientek se pustila do projektu bez rešerše, a až později jsme zjistily, že už jiní lidé dříve psali, že téma je nereálné. Pokud by se na začátku věnovala trochu času rešerši, ušetřilo by jí to spoustu času a frustrace.
Rešerše nemusí zabrat milión let
Moje klientky často říkají, že nemají čas. Ale věřte mi, rešerše nemusí zabrat milión let. Stačí pár dobře cílených dotazů a najednou máte hromadu užitečných informací. Například Amy Porterfield ve své knize Čas na výpověď doporučuje bleskovou rešerši. Pozor! Kniha je sice zaměřena na online podnikání, ale rešerše je dobrý nápad vždycky, když chcete začít něco nového. Není to pouze o výpovědi z práce. Vyzkoušejte to – dejte si pauzu, strávte 15 minut hledáním klíčových informací, a uvidíte, kam vás to posune.
„Udělejte si bleskovou rešerši na Googlu či Amazonu a zjistěte, jaké knihy k vašemu nápadu už vyšly. Které z nich jsou nepopulárnější a mají nejlepší recenze? Co se na nich lidem líbí? Jsou na to téma zveřejněny populární podcasty? Co říkají recenze na ně? Nač lidé pějí chválu na sociálních sítích? A o čem se mluví v komunitách a skupinách? Strávite-li trochu času rešeršemi ke svému nápadu, abychom se ujistily, že pro ten nápad existuje i pořádný trh, může vám to ušetřit velký bolehlav později.“ Amy Porterfield. Čas na výpověď. Manuál online podnikání pro ženy. Grada Publishing, a. s. 2024. str. 80
Pojďme udělat rešerši spolu. Teď v září.
Já si také udělám rešerši na své nové téma – Kvalitativní data & mapy empatie. Slibuji. Pokud potřebujete podporu při psaní rešerše nebo nevíte, kde začít, napište mi. Ráda vám s tím pomůžu.
Napište mi a začněte s rešerší
A teď přichází ta nejdůležitější část – výzva k akci. Pokud máte nový projekt a potřebujete poradit, jak na rychlou a efektivní rešerši, nebo se cítíte ztracení, ozvěte se mi: pfejtkova@gmail.com. Společně najdeme cestu, jak váš nápad uchopit a zjistit, jestli má potenciál. Zkuste mi napsat zprávu nebo email s krátkým popisem vašeho projektu, a já vám pomůžu najít cestu vpřed. Zastavte se na chvíli, udělejte tu rešerši a zjistěte, co všechno může váš projekt posunout na novou úroveň. Těším se!
Photo by Ionela Mat on Unsplash