Kódování kvalitativních dat: Jak pomocí mapy empatie získat dlouhé a detailní odpovědi respondentů

Na kódování kvalitativních dat potřebujete dostatečně bohatá data. V případě kvalitativního výzkumu to znamená dlouhé, obsáhlé výpovědi respondentů, ve kterých jsou skryté odpovědi na vaše hlavní výzkumné otázky. Jak ale získat tyto dlouhé a detailní odpovědi? Z mé zkušenosti vyplývá, že pokud někdo nemá zkušenosti s vedením rozhovorů, může klást otázky, které nevedou k získání potřebných odpovědi. Naopak, když má tazatel k dispozici otevřené otázky z mapy empatie, je velká pravděpodobnost, že odpovědi respondentů budou zahrnovat i potřebné informace, které by jinak zůstaly nezjištěné. V tomto článku se podíváme na to, jak můžete pomocí mapy empatie získat dlouhé a detailní odpovědi od vašich respondentů a zajistit si tak kvalitní data pro váš výzkum.

Co je mapa empatie?

Mapa empatie je vizuální nástroj, který nám pomáhá lépe pochopit myšlenky, pocity a chování našich klientů. Mapa empatie je skvělým nástrojem pro kvalitativní výzkum, protože podporuje hluboké porozumění: Pomáhá vám jít nad rámec povrchových odpovědí a dostat se k podstatě toho, co klienti skutečně prožívají.

Konkrétní otázky pro jednotlivé oblasti mapy empatie

  1. Co vidí?
    • Jaké situace a podněty ve svém prostředí vnímají naši respondeti jako stresující nebo podporující?
    • Jaké změny nebo události je v poslední době ovlivňují?
    • Co vidí u své rodiny, vrstevníků, přátel, …… , co je inspiruje nebo znepokojuje?
  2. Co slyší?
    • Jaké názory a rady slyší od svých blízkých, přátel nebo profesionálů?
    • Kdo má na ně největší vliv a jaké poselství slyší?
    • Jaké informace na ně působí nejvíce?
  3. Co si myslí a cítí?
    • Co naše respondenty nejvíce trápí nebo motivuje ve vaší práci nebo osobním životě?
    • Jaké jsou jejich největší obavy a naděje?
    • Jaké jsou jejich hlavní cíle a jak se cítíte při jejich dosahování?
  4. Co říká a dělá?
    • Co říkají naši respondenti o svých zkušenostech?
    • Jaké kroky podnikají k řešení problémů nebo k dosažení svých cílů (pokud je podnikají?) ?
    • Jakým způsobem komunikují a spolupracují s ostatními?
  5. Co bolí? (Pain)
    • Co je nejvíce frustruje nebo znepokojuje v životě, v práci ve volném čase?
    • Jaké překážky jim brání dosáhnout vašich cílů?
    • Jaké situace jim způsobují stres nebo úzkost?
  6. Co chtějí? (Gain)
    • Motivuje něco naše respondenty k dosažení cílů? Co to je? Co opravdu chtějí? Je rozdíl mezi tím, co říkají a tím, co vy vnímáte?
    • Co by jim přineslo největší radost a spokojenost?

Tyto otázky vám pomohou získat hluboké a detailní informace o uživatelích, jejich potřebách a preferencích. Díky nim budete moci lépe pochopit zkušenosti uživatelů a shromáždit data, která jsou klíčová pro efektivní kódování kvalitativních dat. Pokud potřebujete další podporu nebo máte jakékoli dotazy, neváhejte mě kontaktovat. Jsem tu, abych vám pomohla a poskytla potřebné rady. Ráda se s vámi podělím o své zkušenosti a pomohu vám: pfejtkova@gmail.com

4 názory na “Kódování kvalitativních dat: Jak pomocí mapy empatie získat dlouhé a detailní odpovědi respondentů”

  1. Pingback: Kódování kvalitativních dat: rady pro přežití a úspěch - Petra Fejtková

  2. Pingback: Jak zpracovat rozhovory do diplomové nebo bakalářské práce? 9 kroků z praxe, které vedou k cíli. - Petra Fejtková

  3. Pingback: Ztracena v kódování kvalitativních dat? Stáhněte si moje metodické otázky. Objevte blok a pak i cestu. - Petra Fejtková

  4. Pingback: Jak začít nový projekt: Začni v září rešerší - Petra Fejtková

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru