Na kódování kvalitativních dat potřebujete dostatečně bohatá data. V případě kvalitativního výzkumu to znamená dlouhé, obsáhlé výpovědi respondentů, ve kterých jsou skryté odpovědi na vaše hlavní výzkumné otázky. Jak ale získat tyto dlouhé a detailní odpovědi? Z mé zkušenosti vyplývá, že pokud někdo nemá zkušenosti s vedením rozhovorů, může klást otázky, které nevedou k získání potřebných odpovědi. Naopak, když má tazatel k dispozici otevřené otázky z mapy empatie, je velká pravděpodobnost, že odpovědi respondentů budou zahrnovat i potřebné informace, které by jinak zůstaly nezjištěné. V tomto článku se podíváme na to, jak můžete pomocí mapy empatie získat dlouhé a detailní odpovědi od vašich respondentů a zajistit si tak kvalitní data pro váš výzkum.
Co je mapa empatie?
Mapa empatie je vizuální nástroj, který nám pomáhá lépe pochopit myšlenky, pocity a chování našich klientů. Mapa empatie je skvělým nástrojem pro kvalitativní výzkum, protože podporuje hluboké porozumění: Pomáhá vám jít nad rámec povrchových odpovědí a dostat se k podstatě toho, co klienti skutečně prožívají.
Konkrétní otázky pro jednotlivé oblasti mapy empatie
- Co vidí?
- Jaké situace a podněty ve svém prostředí vnímají naši respondeti jako stresující nebo podporující?
- Jaké změny nebo události je v poslední době ovlivňují?
- Co vidí u své rodiny, vrstevníků, přátel, …… , co je inspiruje nebo znepokojuje?
- Co slyší?
- Jaké názory a rady slyší od svých blízkých, přátel nebo profesionálů?
- Kdo má na ně největší vliv a jaké poselství slyší?
- Jaké informace na ně působí nejvíce?
- Co si myslí a cítí?
- Co naše respondenty nejvíce trápí nebo motivuje ve vaší práci nebo osobním životě?
- Jaké jsou jejich největší obavy a naděje?
- Jaké jsou jejich hlavní cíle a jak se cítíte při jejich dosahování?
- Co říká a dělá?
- Co říkají naši respondenti o svých zkušenostech?
- Jaké kroky podnikají k řešení problémů nebo k dosažení svých cílů (pokud je podnikají?) ?
- Jakým způsobem komunikují a spolupracují s ostatními?
- Co bolí? (Pain)
- Co je nejvíce frustruje nebo znepokojuje v životě, v práci ve volném čase?
- Jaké překážky jim brání dosáhnout vašich cílů?
- Jaké situace jim způsobují stres nebo úzkost?
- Co chtějí? (Gain)
- Motivuje něco naše respondenty k dosažení cílů? Co to je? Co opravdu chtějí? Je rozdíl mezi tím, co říkají a tím, co vy vnímáte?
- Co by jim přineslo největší radost a spokojenost?
Tyto otázky vám pomohou získat hluboké a detailní informace o uživatelích, jejich potřebách a preferencích. Díky nim budete moci lépe pochopit zkušenosti uživatelů a shromáždit data, která jsou klíčová pro efektivní kódování kvalitativních dat. Pokud potřebujete další podporu nebo máte jakékoli dotazy, neváhejte mě kontaktovat. Jsem tu, abych vám pomohla a poskytla potřebné rady. Ráda se s vámi podělím o své zkušenosti a pomohu vám: pfejtkova@gmail.com
Pingback: Kódování kvalitativních dat: rady pro přežití a úspěch - Petra Fejtková
Pingback: Jak zpracovat rozhovory do diplomové nebo bakalářské práce? 9 kroků z praxe, které vedou k cíli. - Petra Fejtková
Pingback: Ztracena v kódování kvalitativních dat? Stáhněte si moje metodické otázky. Objevte blok a pak i cestu. - Petra Fejtková
Pingback: Jak začít nový projekt: Začni v září rešerší - Petra Fejtková