Kódování kvalitativních dat – své otázky už neměňte, nechte je být

Říká se, že dobrá otázka je poloviční odpověď. Dobrá a špatná otázka jsou pojmy, které by vydaly na samostatné skripta. Může se nám stát ale ještě i něco jiného. Může se nám stát, kdy leží data, jsou už hodně zpracovaná a objeví se nápad: změním otázky. V tomto článku vám napíšu, proč je tak důležité, otázky nechat být v okamžiku, kdy začínáte kódovat. Už je nijak neměnit. V článku se dozvíte důležité pravidlo pro úspěšné kódování kvalitativních dat.

Kódování probíhá tak, že máme spousty a spousty textů, které procházíme neustále dokola a kódujeme. Jenže co v textech vlastně hledáme? Hledáme v nich odpovědi na naše otázky! Proto je tak moc důležité vědět, jak zní naše  otázky.  A pořád se našich otázek držet. Zdá se to jako naprosto jasné, ale většinou to tak je pouze teoreticky :-).

Teoretické výklady o kódování se potýkají většinou s tím, že je těžké si za nimi něco představit. Pomůžu si tedy příkladem.

Představme si, že ve městě, které neznáte, hledáte lesopark. Vyhlídnete si někoho, koho oslovíte a uděláte spolu rozhovor. Můžeme si představit, že máte odpovědi na otázky, kde je lesopark, i přepsané. A v okamžiku,  kdy máte přepsaný rozhovor, kdy máte informace, které jste chtěli znát a na které jste se zeptali, řeknete sami sobě: Ty jo, ten lesopark mi zase tak úplně nehodí, vlastně by mi více bodla informace o tom, kde je rybník“.  A v odpovědích, které se ptaly na to, kde je lesopark, hledáte odpovědi na to, kde je rybník. 

Možná máte velkou kliku a rybník je vedle lesoparku. Ale dost možná taky kliku nemáte a rybník v tom městě vůbec není. 

Pro dobré kódování:

  • Do rozhovorů s respondenty se pusťte až v okamžiku, kdy jste si svými otázkami jistá.
  • Nebo si udělejte jeden, dva rozhovory jako předvýzkum a potom ještě otázky mírně upravte, pokud je to opravdu nutné. Ale rozhodně je kompletně neměňte!
  • V okamžiku, kdy vám leží přepsané rozhovory, část máte rozkódovanou, nechte už otázky být. Možná vás právě při kódování napadla super výzkumná otázka, lepší formulace těch stávajících, ale už to nechte být.
    Je to vlastně docela přirozené, že vás napadají další otázky, rozhovory s respondenty vás posunují tématem, objevují se nové vhledy, souvislosti.
    Nechte to na jiný výzkum, na jinou práci. Možná to můžete využít jako poznámku do textu nebo pod čáru, možná jako návrh do praktických doporučení nebo do závěru.

Důležité pravidlo kódování: otázky v průběhu kódování neměníme, držíme se původních otázek. Otázky, která nás při kódování napadnou, využijeme jinak.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru